• Acasă
  • Stiri
  • Noua stagiune a Teatrului „Matei Vișniec” a debutat cu un experiment teatral curajos, provocare acceptată de actorul Cosmin Panaite

Stiri

Noua stagiune a Teatrului „Matei Vișniec” a debutat cu un experiment teatral curajos, provocare acceptată de actorul Cosmin Panaite

Noua stagiune a Teatrului „Matei Vișniec” a debutat cu un experiment teatral curajos, provocare acceptată de actorul Cosmin Panaite

https://www.monitorulsv.ro

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)

Noua stagiune a Teatrului Municipal „Matei Vișniec” (TMMV)din municipiul Suceava a debutat vineri seară, 6 septembrie 2024, cu spectacolul „Iepurele alb, iepurele roșu”, de Nassim Soleimanpour, un experiment teatral curajos, actual, original, captivant, o provocare acceptată de actorul Cosmin Panaite.

La deschiderea stagiunii 2024-2025, managerul Teatrului Municipal „Matei Vișniec”, Angela Zarojanu, i-a înmânat actorului Cosmin Panaite un plic sigilat, asemeni subiectelor pentru un examen, cu textul piesei „Iepurele alb, iepurele roșu”, scris de Nassim Soleimanpour, dramaturg iranian, regizor și director artistic al propriei companii de teatru din Berlin. Piesa a fost scrisă de Nassim Soleimanpour, atunci când nu i se permitea să părăsească Iranul.

Provocare

 

„Fără repetiții. Fără regie. Fără scenografie. Aceasta este prima și ultima reprezentație, la Teatrul Municipal <Matei Vișniec> ”, cam așa a fost anunțat spectacolul. Nimic greșit.

Actorul Cosmin Panaite, mereu atras de experimente teatrale, de concepte noi și curajoase cărora le dă viață pe scenă, a acceptat provocarea de a citi/interacționa cu un text la prima vedere, dar, după cum i-a cerut autorul piesei, a trebuit să interacționeze și cu publicul, să-l atragă în poveste.

A fost un joc original de improvizație, la care doar câțiva spectatori au luat parte. Din cei 133 de spectatori prezenți la premieră, au fost alese „câteva numere”, care să intre în jocul dramaturgului iranian.

Într-un decor aproape inexistent, fără regizor, Cosmin Panaite a interpretat textul la prima vedere, un text profund, despre povești de viață pline de emoție și suspans, de dramatism, povești personale, combinate cu poveștile personajelor-animale (iepuri albi, iepuri roșii, gheparzi care dansează ca struții, ciori, urs etc.).

Sunt abordate teme existențiale, teme dramatice, teme despre manipulare, despre libertate și limitele ei, despre călătoriiimaginare, dar și călătorii către sine. Au fost haioase și comentariile spectatorilor care au intrat în joc, cei care au improvizat, încurajați de Cosmin Panaite, dar și micile comentarii șoptite aleatoriu de cei care doar au privit scenele din spectacol.

A fost o experiență unică și pentru Cosmin Panaite, deoarece actorul, interpretul piesei, a oferit celor 133 de spectatori din sală premiera „Iepurele alb, iepurele roșu”, dar, în aceeași seară, a oferit și „casarea spectacolului”. Teatrul inspiră. Teatrul creează conexiuni între oameni. „Iepurele alb, iepurele roșu” a fost o provocare. Un experiment care întărește și mai mult nevoia umană de conexiune socială, formarea și cultivarea sentimentelor, conștientizarea stărilor emoționale și interpretarea lor într-un mod corect. Textul scris de Nassim Soleimanpour are o anumită forță, o putere ce sparge granițe.

„Iepurele alb, iepurele roșu”, de Nassim Soleimanpour, una dintre cele mai jucate piese din istoria teatrului contemporan, propune publicului un concept experimental care presupune ca, la fiecare reprezentație, un nou actor să interpreteze textul la prima vedere.

La Suceava, Cosmin Panaite a fost cel care s-a alăturat unei liste de peste 3000 de actori de teatru și film din toată lumea, care fac asta din 2011 încoace, când a avut loc premiera, la Festivalul de teatru de la Edinburgh.

  • Teatru - necesitate, importanță, la „Scena spectatorului”

 

Evenimentul a continuat cu „Scena spectatorului”, un dialog cu publicul, la care invitați speciali au fost jurnalista Daniela Palade Teodorescu și criticul de teatru Călin Ciobotari.

S-a vorbit despre teatru, despre importanța teatrului sucevean, evoluția teatrului, despre rolul acestuia în comunitate, în dezvoltarea, educarea și formarea tinerilor, în principal. În municipiul Suceava, s-a format deja un public pentru teatru și este nevoie de continuitate. Cei care au luat cuvântul din public au apreciat calitatea actorilor, a echipei care activează la Teatrul Municipal „Matei Vișniec”, a conducerii acestei instituții, dar au vorbit și despre spectacolele care le-au rămas la inimă. Pe lângă spectacole de repertoriu, au mai apreciat vorbitorii de vineri seară, la teatrul sucevean și-au făcut locul cu succes și spectacole moderne, spectacole nonconformiste (cum a fost și „Iepurele alb, iepurele roșu”), care provoacă publicul, care îi prezintă și alte viziuni regizorale, texte actuale, care te ajută să descoperi propriile stări emoționale.

Un subiect dezbătut de public a fost și necesitatea continuării Festivalului Internațional de Teatru, devenit deja tradiție la Suceava (au avut loc deja opt ediții), Zilele Teatrului „Matei Vișniec”, la care au participat zeci de teatre, trupe de teatru din țară și din străinătate, pentru toate categoriile: comedii, spectacole pentru copii, adolescenți și adulți, spectacole muzicale, clasice și contemporane, spectacole și concerte în aer liber, conferințe și workshopuri, lansări de carte, expoziții de fotografie, grafică și sculptură, instalații vizuale etc. Cu toții au fost de acord că Festivalul Internațional de Teatru de la Suceava trebuie să continue, pentru că este o alternativă culturală viabilă pentru comunitate, este un pol cultural pentru suceveni și nu numai.

  • Program, septembrie

Duminică, 8 septembrie 2024, pe scena teatrului a avut loc spectacolul „O noapte furtunoasă”, de Ion Luca Caragiale, o foarte bună punere în scenă a celebrei piese de teatru, în vreme ce sâmbătă, 14 septembrie, va fi jucată „Cântăreața cheală”, de Eugen Ionesco. Alte două spectacole de succes care vor fi jucate pe scena TMMVS în septembrie sunt „Occident Express RO”, de Matei Vișniec, și spectacolul concert marca Fără Zahăr – „Pisici 2”. La finele lunii, pe 28 septembrie, de la ora 11.00 și de la 16.00 va avea loc spectacolul-invitat „Fata babei și fata moșneagului”, de Vasilica Bălăiță, după Ion Creangă (Teatrul „Bacovia” - Bacău).

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Teatrul Matei Vișniec Suceava

Teatrul Matei Vișniec Suceava