În a patra zi de festival a avut loc în Spațiul expozițional al Teatrului Municipal „Matei Vișniec” Suceava - Conferință cu Călin Ciobotari, critic de teatru: Cum se ratează un rol? Perspectiva criticului urmată de lansarea volumului O istorie a sărutului în teatru semnat tot de Călin Ciobotari.
Călin Ciobotari este critic de teatru, cadru didactic și conducător de doctorate la Facultatea de Teatru a Universității de Arte „George Enescu” Iași. Este profesor asociat al Facultății de Filosofie și Științe Social Politice de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” Iași.
Membru al Uniunii Teatrale din România și al Uniunii Scriitorilor din România, este autor a peste douăzeci de cărți și a aproximativ o mie de articole (publicistică, studii, cronici teatrale etc.). Este redactor șef al revistei „Dacia literară”, realizator și prezentator al emisiunii „Scena” (Apollonia Tv Iași). În 2019 și în 2022 i s-a decernat Premiul UNITER pentru Critică de Teatru. În 2020, 2022 și 2023 a fost/ este director și selecționer/ curator al Festivalului Național de Teatru.
Printre volumele de autor de largă circulație se numără Marginalii lui Cehov (2016), Regizorul și textul. Practici de lectură (2017), Hamlet în livada de vișini (2018), Recitindu-l pe Gorki. Un teatru la marginea crizei (2021), O istorie a sărutului în teatru (2022). În cadrul Școlii Doctorale Teatru, al căreia director este din 2020, dezvoltă direcțiile de cercetare Estetică, Teoria dramei și Spectacologie.
„Conferința își propune o trecere în revistă a cauzelor pentru care, uneori, personajul apare în fața spectatorilor incomplet sau neîmplinit, suferind sau cu o fragilitate de construcție ce îi amenință existența în scenă. Călin Ciobotari, profesor, director de școală doctorală și experimentat critic analizează acest fenomen teatral relevant nu doar pentru actor, ci și pentru regizor și public. Perspectiva sa asupra subiectului este menită să ridice o serie de întrebări utile și să genereze un context fertil de dialog între practicienii și teoreticienii scenei.” – Călin Ciobotari, critic de teatru
O istorie a sărutului în teatru.
A vorbi despre sărutul în teatru înseamnă, până la urmă, a avea o formă de nostalgie a unei simplități pe care o simți pierdută. Ce poate fi mai simplu, dar și mai sugestiv, decât doi oameni/ două personaje care abandonează pentru câteva clipe cuvântul, inițiind o acțiune scenică a sărutului? (...)
Cartea de față nu își propune să învețe actorii să se sărute, ci, mai degrabă, să semnaleze că există o problematică a sărutului ce merită a fi conștientizată și explorată în profunzime. Observarea evoluției sărutului în istoria teatrului (comedia și tragedia antice, întreaga operă a lui Shakespeare, actul sărutului la Cehov și Sebastian) este dublată de intervenții ale unor actori și actrițe din România care oferă noi perspective asupra subiectului - Maia Morgenstern, Rodica Mandache, Emil Coșeru, Ofelia Popii, Pușa Darie, Claudia Ieremia, Cendana Trifan, Marius Turdeanu, Elena Popa, Ada Lupu, Zoltan Lovas, Delu Lucaci, Clara Popadiuc, Ionuț Caras, Erica Moldovan. (Călin Ciobotari)
Volumul este apărut la editura Cartea Românească Educațional Iași.
Călin Ciobotari este și profesor asociat al Facultății de Filosofie și Științe Social Politice de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” Iași. Membru al Uniunii Teatrale din România și al Uniunii Scriitorilor din România, este autor a peste douăzeci de cărți și a aproximativ o mie de articole (publicistică, studii, cronici teatrale etc.). Este redactor șef al revistei „Dacia literară”, realizator și prezentator al emisiunii „Scena” (Apollonia Tv Iași). În 2019 și în 2022 i s-a decernat Premiul UNITER pentru Critică de Teatru. În 2020, 2022 și 2023 a fost/ este director și selecționer/ curator al Festivalului Național de Teatru.
Printre volumele de autor de largă circulație se numără Marginalii lui Cehov (2016), Regizorul și textul. Practici de lectură (2017), Hamlet în livada de vișini (2018), Recitindu-l pe Gorki. Un teatru la marginea crizei (2021), O istorie a sărutului în teatru (2022). În cadrul Școlii Doctorale Teatru, al căreia director este din 2020, dezvoltă direcțiile de cercetare Estetică, Teoria dramei și Spectacologie.