• Home
  • Events
  • Mesajului Internațional pentru Ziua Mondială a Teatrului 2025

Events

Mesajului Internațional pentru Ziua Mondială a Teatrului 2025

Mesajului Internațional pentru Ziua Mondială a Teatrului 2025

Pentru a marca această ocazie sunt organizate diverse evenimente de teatru naționale și internaționale. Una dintre cele mai importante dintre acestea este difuzarea Mesajului Zilei Mondiale a Teatrului prin care, la invitația ITI, o figură de talie mondială își împărtășește reflecțiile asupra temei Teatrului și Culturii Păcii. Primul mesaj al Zilei Mondiale a Teatrului a fost scris de Jean Cocteau în 1962. 

Autorul Mesajului Internațional pentru Ziua Mondială a Teatrului 2025 este Theodoros Terzopoulos, regizor, pedagog, autor, fondator şi director artistic al Companiei teatrale Attis, inspirator al Olimpiadelor de teatru şi preşedinte al Comitetului internaţional al Olimpiadelor de teatru.

  

Oare poate teatrul să audă apelul disperat pe care îl emit vremurile noastre într-o lume de cetăţeni sărăciţi, ferecaţi în celulele unei realităţi virtuale, retraşi într-o izolare sufocantă? Într-o lume de existenţe robotizate înăuntrul unui sistem totalitar de control al şi de represiune a tuturor aspectelor vieţii?

Îi pasă teatrului de distrugerea ecologică, de încălzirea globală, de masivele pierderi la nivelul biodiversităţii, de poluarea oceanelor, de topirea calotelor glaciare, de tot mai desele incendii forestiere şi de fenomenele meteorologice extreme? Poate teatrul să devină un factor activ în ecosistem? De mulţi ani teatrul observă impactul uman asupra planetei, dar nu izbuteşte să facă faţă aceastei probleme.

Este teatrul îngrijorat de condiţia umană, aşa cum se prezintă ea în secolul 21, când cetăţeanul este manipulat de interese politice şi economice, de reţelele media şi de grupurile formatoare de opinie? Când reţelele sociale, pe cât de mult înlesnesc comunicarea, sunt o formidabilă justificare a acesteia, pentru că furnizează necesara distanţă de siguranţă faţă de Celălalt? O copleşitoare senzaţie de frică de Celălalt, de cel care e diferit, de Străin, domină gândurile şi acţiunile noastre.

Poate teatrul să funcţioneze ca un atelier de coexistenţă a diferenţelor fără să ţină seama de trauma sângerândă? Această traumă sângerândă ne îndeamnă să reconstruim Mitul. Cum spune Heiner Müller, „Mitul este un agregat, o maşină la care se pot conecta mereu alte şi alte noi maşini. El transportă energia până când viteza crescândă va face să explodeze câmpul cultural”; şi câmpul barbariei, aş adăuga eu.

Oare poate teatrul, prin reflectoarele sale, să dezvăluie traumele sociale şi să înceteze a se arăta pe sine însuși într-o lumină falsă?

Întrebări care nu se pretează la răspunsuri definitive, pentru că teatrul există și dăinuie datorită întrebărilor fără răspuns. Întrebări stârnite de Dionisos, trecând prin locul său de naștere, arena teatrului antic, și continuându-și tăcut călătoria de refugiat prin peisaje de război, astăzi, de Ziua Mondială a Teatrului.

Să privim în ochii lui Dionisos, zeul extatic al teatrului şi al Mitului ce uneşte trecutul, prezentul şi viitorul, copilul născut de două ori de Zeus şi de Semele, expresia identităţilor fluide, bărbat şi femeie, mânios şi blând, divin şi animalic, la limita dintre nebunie şi raţiune, ordine şi haos, un acrobat pe graniţa dintre viaţă şi moarte. Dionisos pune o întrebare ontologică fundamentală – ce înseamnă toate astea? –, o întrebare care îl împinge pe creator spre o tot mai profundă investigare a rădăcinii mitului şi a multiplelor dimensiuni ale enigmei care este omul.

Avem nevoie de noi căi narative, care să cultive memoria şi să creeze o nouă responsabilitate morală şi politică, ca să ieşim de sub dictatura multiformă a Evului Întunecat din ziua de azi.

Versiunea în limba română: Alice Georgescu

  

Theodoros Terzopoulos – biografie

Regizor, pedagog, autor grec

 

Theodoros Terzopoulos, regizor de teatru de renume internaţional, s-a născut în 1945 în satul Makrigyalos din regiunea Pieria, în nordul Greciei. S-a format la Şcoala de artă dramatică Kostis Michailidis (Atena, 1965-1967) şi şi-a continuat studiile la Berliner Ensemble (Berlin, 1973-1976), lucrând ca asistent de regie în compania unor personalităţi precum Heiner Müller, care i-a fost mentor, Manfred Wekwerth, Ruth Berghaus, Ekkehard Schall. A fost director al Şcolii de Dramă a Teatrului Naţional al Greciei de Nord (1981-1983) şi director artistic al Întâlnirilor Internaţionale de Teatru Antic de la Delphi (circa 15 ani, începând din 1985), unde a invitat multe figuri de marcă ale scenei teatrale internaţionale. A fost fondatorul şi directorul artistic al Întâlnirilor Internaţionale de Teatru Antic de la Sykion (2005-2011) şi membru fondator al Institutului Internaţional de Teatru Mediteranean (incluzând 18 ţări mediteraneene) din 1990.

Începând din 1985, când a fost întemeiată compania teatrală Attis, şi o dată cu punerea în scenă inovatoare a Bacantelor lui Euripide, în 1986, el a transformat radical maniera de montare a tragediei greceşti antice, introducând elemente de extremă fizicalitate şi de ritual.

Theodoros Terzopoulos creează un concept teatral bazat pe tehnici de extaz dionisiac pentru a revela ceea ce este invizibil şi insondabil. Abordarea sa pune în lumină dimensiunile tragice, dând glas unui teatru născut în adâncuri. Este vorba despre o abordare atipică şi care, sfidând orice tentativă de categorisire academică, îşi păstrează o viaţă proprie. Terzopoulos aplică această metodă nu doar tragediei greceşti antice, ci şi multor altor texte poetice. De peste 40 de ani, el străbate lumea în căutarea unor viziuni umane şi a istoriei lor, ca umanist concentrat asupra figurii Celuilalt, în care se recunoaşte pe sine însuşi.

În cursul ultimilor 40 de ani, Terzopoulos şi Teatrul Attis au prezentat 2.300 de reprezentaţii în unele dintre festivalurile şi teatrele cele mai prestigioase din lume. El a pus în scenă, atât în Grecia cât şi în străinătate, tragedii de Eschil, Sofocle şi Euripide, opere, precum şi piese contemporane ale unor mari dramaturgi europeni precum B. Brecht, F. Garcia Lorca, H. Müller, S. Beckett, H. Ibsen, A. Strindberg şi autori greci contemporani.

(http://attistheatre.com/en/theodoros-terzopoulos/)

Foto: Johanna Weber

- https://www.uniter.ro/mesajul-international-pentru-ziua-mondiala-a-teatrului-2025-27-martie/?fbclid=IwY2xjawJQl5NleHRuA2FlbQIxMAABHae7RJ2Nn1vmX7brUX_XHxmKvTZEwxc68G60OxEvH9novZNCXwqE5_Tp9g_aem_rGu9vGPsLx3_TA8NoVo-BA


Matei Vişniec Theatre

Matei Vişniec Theatre