În piesa "Rinocerii", Eugen Ionescu denunță sistemele totalitare și pericolul conformismului, a uniformizării societății. Iar versiunea în limba română, așa cum este ea prezentată la Festivalul de la Avignon, în 2023, vorbește despre excesele societății de consum. Regia este semnată de Alain Timár – directorul Teatrului Halelor din Avignon.
În 2023, Alain Timár a regizat pentru Festivalul de Teatru de la Avignon piesa "Rinocerii" scrisă de Eugen Ionescu dar și "Occident Express", a lui Matei Vișniec.
Alain Timár spune că Ionescu și Vișniec fac parte din acei autori care au îmbogățit teatrul francez.
De altfel, una dintre primele piese adaptate de Timar a fost "Amedeu sau scapi de el cu greu" – în 1977- după textul lui Eugen Ionescu.
Alain Timár a adaptat pentru teatru Samuel Beckett, Elie Wiesel, Marguerite Duras, Franz Kafka, Fiodor Dostoevski, William Shakespeare etc.
Alain Timar a realizat regia piesei "Rinocerii", pentru prima dată, în 1989, cu ocazia unui turneu în Ungaria.
În 2002, a pus în scenă piesa "Scaunele" de Eugen Ionescu iar în 2005, ea a fost prezentată în Washington.
În 2014, spectacolul "Regele moare" de Eugen Ionescu a fost prezentat la Academia de Teatru din Shanghai.
În 2018, a prezentat la Teatrul din Suceava piesa "Rinocerii" în franceză, cu subtitrare în română iar în 2023, la Festivalul de Teatru de la Avignon a adus "Rinocerii" cu actorii Teatrului ‘Matei Vișniec’ din Suceava care vorbesc în limba română și este oferită o subtitrare în limba franceză.
În ambele piese prezentate anul acesta la Teatrul Halelor din Avignon, joacă actorii teatrului “Matei Vișniec” din Suceava, veniți special în Franța pentru aceste două spectacole.
La Avignon am stat de vorbă cu acest îndrăgostit de Ionescu și de România, cu Alain Timár: "Am realizat două regii cu Teatrul “Matei Vișniec” din Suceava. Pentru ambele spectacole a fost o bună ocazie de a lucra cu o echipă minunată. Am produs "Rinocerii", în limba română. O bună ocazie pentru a-l reintegra pe Eugen Ionescu în teatrul românesc, chiar dacă Ionescu a trăit mult timp în Franța, era franco-român, precum Matei Vișniec de altfel. Ambele piese vorbesc despre prezent și despre societatea în care trăim. Pentru piesa "Occident Express", scrisă de Matei Vișniec, pariul a fost de a o prezenta în limba franceză.".
RFI: De ce faceți teatru cu autori si actori români?
Alain Timár: “Cred că are o legătură cu educația pe care am primit-o și cu relația pe care o am cu limbile străine. În família mea vorbeam mai multe limbi. Tatăl meu vorbea maghiara, mama era algeriană și vorbea ladino - varietate a iudeospaniolei, dar destul de puțină franceză când am ajuns în Franța. Iar în creierul meu s-a dezvoltat o poftă, o curiozitate față de umanitate. Nu doar că mă simt foarte bine în România dar la fel m-am simțit și în Ungaria, în Coreea de Sud, în China etc etc în mai toate țările pe care le-am traversat și unde am fost invitat ca regizor. Este o dorință naturală, biologică. În România eu mă simt acasă. Nu există nicio problemă cu limba, cultura, muzica etc”.
RFI: Ce cuvânt ar putea defini România?
Alain Timár: “România este multiculturală. Cred. Occidentul definește privește România la modul general. Global.
Dar, când suntem în România, vedem incredibila multiculturalitate și, sper, în dialogul dintre culturile prezente în România, între toate regiunile țării. Între Sud, Nord, Est și Vest, Bucovina și până spre Balcani.
România este un loc incredibil, cu o bogăție extraordinară. Cred că dă de gândit cum aceste culturi pot să coabiteze, fără să se deterioreze una pe cealaltă, ci îmbogățindu-se. Cred că este o lecție pentru viitor. O lecție bună pentru viitor".
Unul dintre actorii care joacă în spectacolul “Rinocerii” este Cătălin Ștefan Mîndru, actor la Teatrul ‘Matei Vișniec’ din Suceava. Ne-am întâlnit la Avignon.
Actorul Cătălin Ștefan Mîndru: “Am marea bucurie să joc în cele două producții ale Teatrului "Matei Vișniec" din Suceava. Ambele producții sunt regizate de Alain Timár, ne bucurăm că lucrăm cu el. Pentru noi e o mare șansă faptul că am ajuns aici la Festival și nu cu un spectacol ci cu două. "Rinocerii" de Eugen Ionescu si "Occident Express" de Matei Vișniec, regizate amândouă de Alain Timár.
Am pregătit "Rinocerii" cu Alain Timár la Teatrul "Matei Vișniec" acum câțiva ani, în 2019 cred. A fost o mare bucurie și o provocare pentru noi fiind un text important pentru orice actor. Să reușească de-a lungul carierei să joace măcar o dată Eugen Ionescu. Și mai ales această piesă care este o piesă profundă. Este o piesă care tratează foarte mult temele actuale ale societății. Împreună cu Alain Timár am reușit să surprindem multe aspecte în care publicul se poate regăsi”.
La 5 minute după fínele piesei Rinocerii, o observ pe Claire, o doamnă foarte cochetă care pare foarte impresionată de reușita actorilor români: "Este un apel la rezistență și la o responsabilitate individuală. Este un demers minoritar într-o lume majoritară. Dar trebuie să rezistăm".
Din sala în care s-a jucat spectacolul "Rinocerii" iese, încântat și Jean-Luc, venit special din Bretagne, din Rennes, pentru a urmări câteva spectacole în cadrul Festivalului de Teatru de la Avignon: "Spectacolul este foarte interesant iar regia este foarte bună, originală. Actorii sunt foarte buni, dau foarte mult, sunt foarte implicați. Îl recomand".