• Accueil
  • Nouvelles
  • Zilele Teatrului „Matei Vișniec”: o lumină de speranță în vremuri dificile - de Irina Wolf (Scena)

Nouvelles

Zilele Teatrului „Matei Vișniec”: o lumină de speranță în vremuri dificile - de Irina Wolf (Scena)

Zilele Teatrului „Matei Vișniec”: o lumină de speranță în vremuri dificile - de Irina Wolf (Scena)

Devenit deja tradiție în Bucovina, Festivalul Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec” reprezintă punctul culminant al fiecărei stagiuni a Teatrului Municipal din Suceava.

Desfășurată în perioada 18 – 28 mai, ediția din acest an, cea de-a VII-a, a stârnit mare interes prin tema ofertantă propusă: „Pace”. Cele 11 zile de festival au oferit 64 de evenimente pentru toate categoriile de vârstă, atât în cele cinci spații ale teatrului (rondul din fața clădirii, foaier, scenă, spațiul expozițional și bibliotecă), cât și în Universitatea „Ștefan cel Mare” din localitate, în Casa de Cultură a Sindicatelor, în biserici, cafenele, muzee, sinagogi din Suceava, precum și din Rădăuți, locul de naștere al dramaturgului Matei Vișniec.

Managerul teatrului sucevean, Angela Zarojanu, și invitatul său special, dramaturgul Matei Vișniec, au propus un program dens și coerent, alcătuit din teatru de păpuși, ateliere pentru copii și tineri, producții din teatrele românești de stat și independente, conferințe, concerte, expoziții și lansări de carte. Nu au lipsit nici invitații de peste hotare. Trei teatre din Chișinău și-au prezentat lucrările la Suceava.

Teatrul Național „Satiricus” sub conducerea lui Alexandru Grecu a fost prezent cu două producții. Regizorul Slava Sambriș, directorul artistic al Teatrului Republican „Luceafărul” a deschis festivalul cu premiera Livada – o adaptare după Livada de vișini a lui Cehov realizată la Teatrul Municipal sucevean. În schimb Capcana, producția Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Chișinău, prezentată anul trecut și la Festivalul Național de Teatru din București, s-a încadrat foarte bine în tema legată de promovarea păcii în lume.

Invitatul special al festivalului a fost Teatrul Național „Mikhail Schepkin” din Sumy, Ucraina. Producția sa, Zdrobindu-ne sufletele (Breaking our souls), are la bază piesa Piele și Cer a lui Dimitré Dinev – un scriitor de origine bulgară ce locuiește în Austria. Drumul a două personaje – un mercenar și o femeie care jefuiește cadavrele soldaților morți pentru a supraviețui cumva – se încrucișează pe câmpul de luptă. Deși la început relația dinte cei doi este foarte tensionată, încetul cu încetul ei se apropie din ce în ce mai mult, legătura lor devenind una de prietenie, ca apoi să se transforme într-una de dragoste. Un text emoționant, care ne vorbește despre supraviețuire, despre speranță și despre iubire. Printr-un joc iscusit de umbre și lumini, montarea lui Radu Ghilaș scoate în evidență influența nefastă a războiului asupra sufletului. La final, când, la aplauze, artiștii au desfășurat drapelul ucrainean și au exclamat „Slavă Ucrainei!”, gestul lor a evidențiat și mai bine, dacă mai era nevoie, actualitatea textului și nevoia de pace.

Un alt highlight al festivalului l-a reprezen- tat noul spectacol al teatrului gazdă Occident Express. Textul binecunoscut al lui Matei Vișniec abordează într-un mod absurd problemele sociale, economice și politice contemporane. Regizorul Alain Timár, director artistic al Théâtre des Halles, a creat o montare minimalistă cu trei actori de vârf ai Teatrului Municipal sucevean care vorbesc perfect franceza, spectacolul fiind conceput pentru participarea la ediția din 2023 a Festivalului Internațional de Teatru de la Avignon (despre participarea la festival scrie Mirella Patureau în rubrica ei din acest număr al revistei, n.red.). De altfel, programul a inclus mai multe piese de teatru ale lui Matei Vișniec.

Montările cu elevi și studenți degajă o energie aparte, iar simpla asociere a tinerilor cu festivalul este una care îi încurajează.

Lăudabile sunt astfel programarea în Sala Auditorium „Joseph Schmidt” a Universității din Suceava a spectacolului Avioane de hârtie după Elise Wilk, reprezentație susținută de The Knockers – Colegiul Național Petru Rareș din Suceava (coordonatori: prof. Camelia Elena Butnaru și Horia Butnaru, actor al Teatrului Matei Vișniec), precum și QLANGEREALĂ (regia: Cosmin Panaite – actor al aceluiași teatru), pe un text scris de George Cocoș în cadrul rezidenței Drama 5 (ediția a III-a, 2018) organizate de REACTOR de creație și experiment. De menționat și că intrarea la ambele spectacole a fost liberă.

Prin producțiile propuse, prin conferințe și expoziții, și nu în ultimul rând prin instalația audio–vizuală Revoluție, realizată de Mihai Nistor în spațiul neconvențional al Centrului de Arhitectură, Cultură Urbană și Peisaj „Uzina de Apă” – Casa Pompelor, Festivalul Internațional de la Suceava a găsit nenumărate formule de a reflecta despre pace.


Matei Vişniec Théâtre

Matei Vişniec Théâtre