Spectacle invité

Perfect compus

Perfect compus
Distribuție
Auteur Alexandra Badea
Programme
Il n'y a pas de calendrier pour ce spectacle !

 Un spectacol de Alexandra Badea

concept scenografic: Alexandra Badea

costume: Ana Ienașcu

muzica și sound design: Claudiu Urse

Cu: Ioana Cosma, Ali Deac, Iustinian Turcu, Gabriela Pîrlițeanu, Fabiola Petri, Alexandru Malaicu, Oana Marin, Ștefan Tunsoiu, Alin Turcu, Emanuel Antonescu/ Cristian Timbuș.

Asistent proiect: Andrei Luis Bojincă

Manager proiect: Claudia Maior

Durata spectacol: 2 h (fără pauză)

Când am obținut cetățenia franceză, la ceremonia de « naturalizare » ni s-a spus : « De acum trebuie să vă asumați istoria aceste țări, cu momentele ei de glorie și cu zonele ei de umbră. » Si eu mi-am spus : Colonizarea va fi greu de asumat, dar, dacă trebuie să îmi asum ceva atunci trebuie să cunosc poveștile nespuse ale acestei tări și să le duc mai departe, să scriu despre urmele pe care aceste povești nespuse le lasă în prezent, despre toate rănile neînchise care afectează și astăzi oamenii care trăiesc în același teritoriu.

Când Wajdi Mouawad, noul director al Teatrului Național de la Colline din Paris, m-a invitat să fac un spectacol, i-am propus ca punct de plecare această temă. Avansând în documentatare mi-am dat seama că nu voi putea scrie doar o piesă de teatrul și am plecat pe ideea unei trilogii. Când am fost invitată la Sibiu mi-am zis : « Nu pot vorbi despre poveștile ascunse ale Franței, fără să vorbesc, mai întâi, despre poveștile ascunse ale țării de unde vin ».

Perfect compus este un text în oglinda textului scris pentru Teatrul Național de la Colline.

Alexandra Badea

Synopsis

Radu a plecat de câțiva ani în State, la studii. Vera locuiește în România, lucrează la o firmă străină. Radu și Vera sunt veri îndepărtați, se reîntâlnesc după mulți ani într-un context familial complicat. O moștenire divizează familia. Încercând să găsească o soluție la această problemă, ei descoperă fragmente ale unui trecut tulburător. De la o generație la alta, s-au transmis niște secrete care alimentează aceleași tipuri de comportament, aceiași imposibilitate de a iubi și de a fi iubit. Din trecut, apar, în prezent, personaje cheie ale istoriei lor familiale:

Ana, bunica Verei, în adolescența sa, a fost martora unei tragedii care a marcat-o pentru totdeauna, o tragedie care depășește cadrul intim, și care, a implicat familia sa și multe alte familii din Iași. Ana a fost martora unei perioade a istoriei României care nu s-a spus, care s-a ascuns. Radu și Vera încearcă să înțeleagă ce s-a întâmplat atunci, acest fragment de istorie îi tulbură și, în același timp, îi împinge să înțeleagă ce se întâmplă cu ei, care sunt părțile lor de slăbiciune și neasumare, care este posibilitatea lor de a schimba ceva în propria viață, dar și în locul în care trăiesc.

Matei, bunicul lui Radu și fratele Anei, este cel care a traversat timpul, fiind de o parte și de cealaltă a baricadei, câteodată colaborator cu torționarii, altă dată victimă a unui sistem nedrept. Radu a trăit cu o imagine a bunicului lui iar aceasta începe să se degradeze. O întrebare îi revine obsesiv: Cum ne putem reconstrui după ce am aflat adevărul despre cei cu care am crescut? Ce se întâmplă când aflăm că eroii copilăriei noastre nu au fost întotdeauna la înălțime? Trădarea se moștenește de la o generație la alta?

Eva, mama lui Radu, crescută de Ana pentru a-și ascunde trecutul, este reprezentanta unei alte părți a istoriei României, în care, pentru a supraviețui, trebuia să înveți să minți, să torni, să colaborezi. Ca și Ana, Eva a rezistat, dar a pierdut tot. Eva îi vorbește lui Radu din afara timpului, îi spune tot ce nu a reușit să îi transmită cât au fost împreună. Eva repară trecutul, spunând adevărul.

Scormonind în arhivele familiei și documentându-se pe internet despre trecut, Radu și Vera traversează un parcurs inițiatic, prind curajul de a se privi în față, de a accepta cine sunt și de a-și duce până la capăt dorințele lor cele mai profunde. Mult timp, pentru a se proteja, au ales să fugă de probleme, să se ascundă sau să se resemneze, acum aleg să acționeze, să schimbe ceva și să lupte pentru ideile lor.

Perfect compus este un text despre urmele pe care le lasă istoria în noi, despre ura și lașitatea anilor 40, despre teroarea anilor 50, despre frica anilor de după, despre colaboratori și, mai ales, despre cei care au rezistat. Despre cum o familie traversează aceste perioade, despre cum contextul politic distruge iubirea, despre cum într-o familie se sacrifică întotdeauna fetele pentru a proteja viitorul băieților, despre cum generații de-a rândul își transmit aceleași scheme de gândire, și mai ales, despre cum generația de azi are curajul și forța de a se uita în urmă și a face curat.

 

Alexandra Badea - biografie

Scriitoare, regizoare de teatru și de film, Alexandra Badea a scris peste 15 piese (Burnout, Pulvérisés, Europe connexion, Extrêmophile, Breaking the news, A la trace…), două romane (Zone d’amour prioritaire, A la frontière de ton territoire) și mai multe scenarii de film.

A absolvit secția de regie teatru a UNATC și a făcut un master de Studii Teatrale la Sorbona.

Majoritatea textelor sale sunt publicate la editura l'Arche, adaptate pentru Radio France Culture, traduse și jucate în mai multe limbi străine. Primul său roman a fost adaptat și prezentat la Festivalul de la Avignon în 2013, în regia lui Frédéric Fisbach.

Pe lângă montările proprii, piesele ei au fost regizate de Cyril Teste, Matthieu Roy, Jacques Nichet, Jonathan Michel, Anne Théron, Frédéric Fisbach și alții.

Alexandra Badea scrie în limba franceză. Perfect compus est primul text scris în română.

 

În 2018 va prezenta la Teatrul  Național de la Colline din Paris două texte noi : A la trace (regia Anne Théron) și Points de non-retour (o trilogie care se va desfășura pe mai multe stagiuni, pe care o va si regiza).

Piesele sale sunt susținute de Centrul Național al Cărții și de  Centrul Național al Teatrului din Franța.

Alexandra Badea este laureată a Marelui premiu pentru literatură dramatică, în anul 2013 (Grand Prix de la Littérature Dramatique 2013) și este Cavaler al Artelor și Literelor (Chevalier des Arts et des Lettres).

 

 

Prețul unui bilet este 30 de lei.

Relații și rezervări, la telefon: 0759048677; bilete@teatrulmateivisniec.ro.

(Luni-Vineri între 8:00-14:00)

Eliberări bilete: Luni-Vineri între 13:00-16:00.

 

 

Matei Vişniec Théâtre

Matei Vişniec Théâtre