de Eugen Istodor - HotNews.ro
„Tinerii, și atunci când sunt dependenți de noile tehnologii, își dau seama că ceva nu e în regulă”, spune dramaturgul Matei Vișniec, într-un dialog pentru HotNews, cu scriitorul și jurnalistul Eugen Istodor, în care vorbește despre responsabilitatea adulților în fața generației „născute digital” și despre lumea pe care le-o lăsăm: „o societate de consum, bazată pe risipă”.
„Trăim transformarea omului în idiot, în idiotul care să participe la jocuri fără niciun sens, doar pentru a simți adrenalina”
Matei Vișniec, dramaturg
Pe 21 iunie a început Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu. 21 iunie – 30 iunie 2024. O fi circ, teatru, Baryshnikov, Tim Robbins, John Malkovich. Dar Festivalul de Teatru de la Sibiu, nu poate fi fără cel mai important dramaturg român contemporan: Matei Vișniec.
În interviul pentru HotNews, Matei Vișniec ne vorbește despre lumea tehnologiei în care Golul ne înghite, despre obsesia Adrenalinei, care ne duce spre prăpastie. Ce am pierdut simbolic odată cu dispariția circului, educației sau zăpezii de altădată. Și ce pierdem în continuare astăzi o dată cu imersiunea noastră în tehnologii.
Despre educația egalitară: „Pregătim copii sau tineri, generații fără memorie și care rup cu această continuitate generațională a transmiterii culturii. Lucrurile acestea se vor întoarce într-o bună zi împotriva adulților sau împotriva celor care au permis, au adus la extrem acest fenomen de atenuare sau chiar de distrugere a autorității în diverse domenii. Fenomenul acesta de experimentare a unei lumi fără autoritate, poate să fie interesant, dar în același timp poate să fie periculos pentru democrație, pentru transmiterea cunoștințelor, pentru civilizație.”
De ce ne urăsc tinerii: „Noi, adulții, am construit o lume poluată, destabilizată, deviată, axată pe bani și pe distracții, pe o cultură a violenței. Industria de divertisment cultivă violența, excesul tehnologic, mai puțin poezia, mai puțin apropierea de om. Sentimentele de însingurare cresc. Instrumentele duc la scufundarea noastră în tot mai multe ecrane și nu mai știm să comunicăm. Am creat această lume care accelerează și merge în mare viteză spre un fel de prăpastie.”
Despre lumea virtuală, alternativă: „Faptul că tinerii ne propun o lume nu înseamnă că au și dreptate sau că ne propun o lume mai bună. Ei ne propun o evadare prin tehnologie. Dar în momentul în care nu vor mai avea curent electric, se prăbușește toată această lume alternativă. În momentul în care nu vom mai avea aceste materii rare care intră fabricarea tehnologiei, în momentul în care nu vom mai avea sateliți. Deci e o lume atât de fragilă această lume alternativă, încât nu merită să-i acordăm prea multă atenție. Este o lume extrem de individualistă în care fiecare plonjează în propriul său ecran și încearcă să obțină cât mai multă adrenalină din această evadare.”
– Știți. Vine circul la Festivalul de la Sibiu. Din viața noastră însă a dispărut circul. Circul acela, ceremoniile cu animale, senzația de stăpânire a fiarei prin dresaj. De ce a dispărut circul?
– Circul a fost ucis de noile tehnologii și de noile maniere de a provoca, de a crea spectacol. Există o nostalgie a circului. Eu îmi amintesc foarte bine când eram copil la Rădăuți, aveam 5, 6 ani. Așteptam circul în fiecare an. Circul transforma orașul. Când venea circul, era o invazie de artiști fabuloși, de animale, de „nebuni”.
Cred că atunci am avut revelația că artistul prin excelență este cineva care vine și înnobilează comunitatea, o scutură puțin din letargie, îi aduce poezie. Circul era o infuzie de poezie, de onirism, de fantastic.
Această artă se pierde încetul cu încetul și datorită acestui val de prudență, de gândire politică corectă, și, în același timp, din cauza protecției animalelor. Sunt animale care au suferit întotdeauna la circ. Dar în circ avem și suferința oamenilor întru artă, încercând să domesticească animalul, dar să-și și dreseze propriul trup, pentru salturi mortale.
Poate că existau noi metode de a aduce animale fără să sufere, așa cum există noi metode de a crea grădini zoologice fără ca animalele să sufere. Circul suferă. Din păcate.
Teatrul a rezistat de 2.500 de ani și nu a fost distrus de cinematograf. Cinematograful nu a fost distrus de tehnologia video. Industriile numerice nu au reușit să distrugă cartea. Circul suferă. Și, de fapt, ne lipsește nouă, cei care am văzut cum arăta circul cel de altădată. Cei care nu l-au văzut niciodată nu simt această absență.